söndag 1 mars 2015

specialbeställningar och underlägg till mjuka kakor

Tanken med min firma under kommande halvår är att baka mot beställning, en gång i månaden. Detta för att vara rädd om familjen! Eftersom jag har ett annat arbete under veckan får jag baka under helgerna. Jag är ledig halva torsdagen och då kan jag rosta müsli och baka småkakor. Bröd och mjuka kakor försöker jag baka på måndag efter lunch, då jag också är ledig, eller på söndagen. Utlämning av mina varor sker på måndag eftermiddag eller kväll. Precis när jag tagit ut brödet ur ugnen skickar jag SMS:et. Har jag mycket beställningar bakar jag bröd och de mjuka kakor på söndagen. Under förutsättning att kunderna har möjlighet att hämta på söndagen. Att ladda inför arbetsveckan med nybakt är ju aldrig fel;-)
Ibland får jag förfrågningar mellan månadsbeställningarna och än så länge har jag tackat ja. Vi får väl se hur det blir i framtiden;-)
Den här helgen vankades det kalas hos beställaren och då vill man ju så klart hjälpa till!
Beställningen bestod bl a av bondkakor och mjuka citronkakor.














Mjuka kakor är lite svårt att leverera insåg jag när jag stod på julmarknaden.Vad ska man använda som underlägg?
 Jag fick tips av svärmor! Klipp ut en rundel i kartong och lägg tårtpapper på. Smart och fint! Dessutom brukar jag slå in kakan i cellofan för att hålla den färsk och så blir det ju ganska tjusigt, eller hur?













När jag köper tårtpapper förpackas flera olika storlekar tillsammans. Jag är egentligen bara intresserad av mellanstorleken. Det känns onödigt att köpa en förpackning när man bara använder en tredjedel! Därför har jag börjat fundera över vad man skulle kunna använda istället?
Kanske lite grövre glansigare papper, typ hyllpapper eller någon form av omslagspapper?
Jag använder brunt omslagspapper till mina godisstrutar. Det funkar jättebra och jag brukar piffa till dem med något färgglatt klistermärke. Men de blir rätt beige till de mjuka kakorna.
Man kan ju använda figur-stansar. Finns att köpa på Panduro. Planerar att åka till Martin Ohlsson någon gång framöver och kika på vad de har.
Den här gången använde jag i vilket fall helt vanligt presentpapper att klä in kartongen med.


Inköpt på Lagerhaus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar